SMS
- Strona Główna
- Kształcenie
- SMS – System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych
Na podstawie Ustawy z dnia 28 kwietnia 2011r. o systemie informacji w ochronie zdrowia utworzono system teleinformatyczny- System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMK). SMK to aplikacja on-line wspomagająca przebieg procesu kształcenia podyplomowego kadr medycznych oraz gromadząca i przetwarzająca dane na temat kształcenia. Zadaniami tego systemu są w szczególności:
- gromadzenie informacji pozwalających na określenie zapotrzebowania na miejsca szkoleniowe w określonych dziedzinach medycyny i farmacji oraz w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia,
- monitorowanie kształcenia podyplomowego pracowników medycznych,
- monitorowanie przebiegu kształcenia specjalizacyjnego pracowników medycznych,
- wspomaganie procesu zarządzania systemem kształcenia pracowników medycznych,
- wsparcie przygotowania i realizacji umów, o których mowa w art. 16j ust. 2 Ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, w ramach modułu System Informatyczny Rezydentur.
Poza tym w przypadku pielęgniarek i położnych przetwarzane są w nim dane określone w przepisach wydanych na podstawie art. 67, art. 71-74, art. 76-79 i art. 82 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.
W związku z aktualizacją przepisów i wprowadzeniem w życie Ustawy z dnia 9 października 2015r. o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia i niektórych innych ustaw, od dnia 1 maja 2017r. za pośrednictwem SMK:
- przeprowadzane są postępowania kwalifikacyjne dopuszczające do specjalizacji, kursu kwalifikacyjnego, specjalistycznego i dokształcającego,
- należy składać wnioski o dopuszczenie do egzaminu państwowego.
W praktyce oznacza to tyle, że od tej daty każda pielęgniarka i położna, która chce wziąć udział w jakiejkolwiek formie kształcenia podyplomowego, musi swoje zgłoszenie dokonać poprzez SMK.
System ten podlega przebudowie i zgodnie z przyjętymi założeniami wdrażane będą etapami jego nowe funkcjonalności. Aktualnie, każdy użytkownik SMK (w tym pielęgniarki i położne), logują się do systemu za pośrednictwem nowego SMK udostępnionego częściowo od dnia 19 lipca 2022r. Następnie, w zależności od posiadanej roli, system przekierowuje automatycznie użytkownika (pielęgniarkę/położną) do odpowiedniej wersji SMK (starej/nowej).O wszelkich zmianach dotyczących korzystania z systemu będziemy informować na bieżąco.
UWAGA!
Odpowiedzialnym za budowę SMK i jego obsługę jest Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. W sytuacji wystąpienia problemu technicznego związanego z obsługą SMK można skontaktować się z obsługą serwisu poprzez:
- infolinię- 19 239 (czynna całodobowo, przez 7 dni w tygodniu),
- e-mail- smk-serwis@cez.gov.pl.
- Osobą odpowiedzialną za SMK w OIPiP w Zielonej Górze jest P. Bernardyna Iwanaszko.
Zakładanie konta w SMK
- Podręcznik użytkownika SMK (pobierz podręcznik).
- Podręcznik użytkownika SMK2- w przebudowie; pielęgniarki i położne w chwili obecnej nie mają jeszcze udostępnionych nowych funkcjonalności, w związku z tym system przekierowuje automatycznie do poprzedniej wersji SMK (pobierz podręcznik).
Wnioskowanie na szkolenie w SMK
- Podręcznik użytkownika SMK- wnioskowanie na szkolenia (pobierz instrukcję).
Wnioskowanie o Państwowy Egzamin Specjalizacyjny (PES) w SMK
- Podręcznik użytkownika SMK- wnioskowanie o egzamin specjalizacyjny PES (pobierz instrukcję).